2022. október 3., hétfő

Regényírós napló - 2022. október 3.

Azt hiszem, megérett az idő egy kis összefoglalóra, számokkal, benyomásokkal, mindennel.

Kezdjük a matekkal :)
Az alább látható grafikon a NaNoWriMo számlálója, amin az adott projekttel történt haladás látszik a beállított cél fényében. Utóbbit a napokban aktualizáltam, mert most érzem, hogy meg tudom saccolni, hol és mikor végezhetek vele. Egyébként egész jól néz ki most, úgy tűnik, mintha tartanám az ütemtervet, pedig... :D


Na de kezdjük előről. Aki olvasta az eddigi rinyálásaimat, az tudja, hogy végig paráztam a regény hosszán. De ahogy most átszámoltam a dolgokat, arra jutottam, hogy ha a cél az, hogy beleférjek az Aranymosás pályázat karakterlimitjébe (márpedig az), akkor 90 ezer szóig jó vagyok.
(Az egyszerűség kedvéért amerikai módra szószámokban fogok számolgatni, mert a NaNo is úgy teszi, és látványosabbak is az arányok. És igen, kiszámoltam, hogy az átlagos szóhosszom 6,7 karakter, azzal lehet osztani-szorozni.)
Amivel még számolni kell, az az, hogy a teljesen kész regénynek kéne 90 ezer szó alatt maradnia, most pedig még csak a first draftot írom. Abban tartok 60 ezernél, és biztos vagyok benne, hogy a javítások során nálam inkább hízni fog a szöveg, úgyhogy most belőttem a 80 ezret célszámnak. (Eddig 70-nel dolgoztam, amiről mindig tudtam, hogy kevés lesz, csak azt nem, hogy mennyire.) A sztori folyását tekintve úgy gondolom, hogy ez egy reális cél lehet, az eddig megírt szöveg harmada lehet még hátra nagyjából.

Idő tekintetében pedig volt már itt minden, állandóan tologattam a határidőt. Április második felében kezdtem el, és először júniusra akartam kész lenni (ami visszagondolva röhejesen naiv elképzelés volt), azóta meg havonta tologatom el a végét. Most kicsit feladós hangulatban belőttem november végét, hogy hát az már majdnem év vége, teljes kudarc, de kb. az lehet valós. 
Aztán rájöttem, hogy bakker, ha novemberben végzek, akkor is megírtam kb. fél év alatt. (Azt most kedvesen felejtsük el, hogy a grafikon elején azok a nagy ugrások és közben pár kisebb is az volt, hogy régebben megírt szöveget mentettem át a jelenlegi verzióba :P) A regény tervezésével együtt - amit tavaly december közepén kezdtem - simán benne vagyok az egy évben. 
És persze, erre még rájönnek majd a javítós-bétáztatós körök, szóval az az egy év az nem egy év lesz az elejétől a végéig, de ezt betudom annak, hogy első regény, ráadásul útközben rengeteget tanultam az írásról, ami legközelebb segíthet gyorsabban a végére érni. Például kezelni a saját megakadásaimat, és nem hetekig ülni rajta szenvedve, hanem három nap gondolkodás után visszatörölni, újratervezni. Na az sokat fog dobni a tempómon. 

Lásd a grafikonon azt a nyári két hónap stagnálást. Na, az volt a felezőpontos hisztim. Júni végétől augusztus végéig tartott, mire azon az egy-két fejezeten átvergődtem, ijesztően hosszú idő. 
Tök jó viszont az írós napló, hogy vissza tudom nézni, mi okozta a leállást és mi volt a feloldása, meg azt is, hogy mi nem segített közben :) Egyébként akkor nem tűnt ilyen hosszúnak, csak most látom, hogy basszus, mennyit elvett az életemből. 
Illetve visszaolvasva a tervezés befejezése után is volt egy két hónapos szünetem, amíg nem voltam vele elégedett és nem kezdtem el írni. Ha ezeket később ki tudom iktatni, már rendben leszek.

Szóval a legnagyobb tanulság talán eddig, hogy meg kell tanulni egyensúlyozni a tervezés és a csak úgy írás között. Lehetőleg időben, hogy ne vegyen el heteket, hónapokat, hogy feleslegesen ragaszkodom dolgokhoz. Ha feltételezzük, hogy ezeket egyre rövidebb idő lesz megoldani, akkor teljesen átlagos írós tempót tudok tartani, mondjuk egy-másfél évente egy regénnyel. Azzal ki tudok egyezni. (Nem, nem vagyok naiv, az élet úgyis közbe fog szólni, de nem a képességeim fognak akadályozni, és ez már önmagában elég jó.)

Szóval itt tartunk. A regény kb. háromnegyede megvan, lendületben vagyok, időben vagyok, karakterlimitbe beférek, boldogság. A végén még számítok bonyodalmakra, mert csak nagyon vázlatosan tudom, hogy mi fog történni, de innen már nincs visszaút, meg lesz írva és kész. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése